شنبه، 15 اردیبهشت 1403 - 00:52   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 104831صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل شنبه، 11 فروردین 1403 - 11:25
مزیت های اختصاص پساب فاضلاب تهران به کشت درخت پالونیا
 مزیت های اختصاص پساب فاضلاب تهران به کشت درخت پالونیا استفاده از پساب پر از انگل و میکروب فاضلاب در آبیاری مزارع سبزیجات،غلات و درختان میوه ظلمی بزرگ و غیر قابل بخشش است. باید از پساب فاضلاب صرفا در کشت درختان غیر مثمر استفاده نمود و درخت پالونیا گزینه مناسبی است. با پساب فاضلاب تهران می توان ده دها هزار هکتار زمین را زیر کشت پالونیا برد و سالانه 200هزار میلیارد تومان درامد ایجاد کرد.
  

ترابر نیوز:

در شهر تهران سالانه یک میلیارد متر مکعب پساب فاضلاب تولید می شود که عمده آن در جنوب تهران در کشاورزی و باغ ها مصرف می شود. این پساب مملو از انواع انگل ها و عوامل بیماری زا است و استفاده آن در کشاورزی و کشت سبزیجات و درختان میوه عامل انتشار بیماری و ظلم آشکار به مردم است. به دلیل اینکه تعداد افرادی که اینگونه اقدامات را انجام می دهند زیاد شده و بعضا این روشی برای کسب درآمد و محل ارتزاق انها شده هیچ یک از دولتها تا کنون برخورد جدی قانونی با این رویه نامیمون نداشته اند.

اکنون تا حدودی مشخص شده که برخورد قهری راهکار حل این معضل نیست و می بایست راهکار علمی و مورد پذیرش جایگزین راهکارهای قهری گردد. بخش عمده پساب فاضلاب تهران در باغ ها و ویلا باغ ها بهره برداری می شود که هدف از کشت درختان بیشتر جنبه تفریحی دارد تا محل ارتزاق و درآمد اصلی مالکان این باغ ها

تهران نیاز به زیبایی و طراوت دارد نیاز به هوای پاک دارد نیاز دارد تا co2 هوا را کاهش دهد و درخت پالونیا راهکار نیل به این اهداف است. درخت پالونیا برگهای پهن دارد زیباست و مقدار زیادی اکسیژن تولید و مقدار زیادی co2 مصرف می کند. این درخت رشد بسیار بالایی نسبت به سایر درختان دارد و در مدت چهار سال قطر آن به بیست سانتی متر و ارتفاع آن به بیش از پنج متر می رسد.

طی برنامه ریزی دقیق و مدیریت درست و آبیاری قطره ای، با یک میلیارد متر مکعب پساب فاضلاب شهر تهران می توان یک میلیارد اصله درخت پالونیا کشت نمود و چند هزار هکتار از زمین های بایر جنوب تهران را به بهشت زیبای پر طراوت و درآمد زا تبدیل نمود. وزن چوب قابل استفاده هر درخت پالونیا بعد از چهار تاپنج سال حدود 300 کیلوگرم می شود که ارزش اقتصادی آن حدود هشت میلیون تومان است. لذا بعد از چهار سال درآمد حاصل از کشت 200هزار هکتار درخت پالونیا حدود 20 میلیارد دلار می شود یعنی سالانه 4تا 5میلیارد دلار؛ از طرف دیگر اکنون ایران با کمبود سالانه 700هزار متر مکعب چوب روبروست که ناچار این مقدار چوب از خارج کشور و عمدتا از روسیه وارد می‌شود .در صنایع چوب و کاغذ کشورمان صنایع با کمبود سه میلیون متر مکعب فرآورده چوبی روبه‌رو هستند که رفع این مشکل نیازمند بهره‌گیری از روش‌های دیگر برای جبران این کمبود بوده تا صنایع وابسته با بحران و ورشکستگی مواجه نشوند.

با اجرای طرح فوق حدود 200هزار هکتار زمین های بایر جنوب تهران و کرج به طول 50 و عرض 40 کیلومتر به سرزمین زیبا و با طراوت تبدیل خواهد شد. اطراف بزرگراه قم تهران را می توان با این درختان زیبا، جذاب و پر بازده نمود

در ابتدای کاشت فاصله درختها از هم دو متر است اما بعد از چهار سال که فصل اول برداشت شروع می شود درختان قطور شده بریده و به مرور فاصله درختان از هم به چهار متر می رسد و تا سال هفتم همه درختان کاشته شده در سال اول برداشت می شوند. و کشت مجدد در فاصله سال چهارم تا انتهای سال هفتم انجام می گردد. در سال اول و دوم درخت کوچک است و فضای زیادی نیاز ندارد.

می توان اطراف جاده های جنوب تهران و کرج را با درختان پالونیا زیبا جذاب و با طراوت نمود و در فصل بهار از زیبایی گل های جنگل پهناور پالونیا لذت برد گل های پر شهد پالونیا بستر مناسبی برای توسعه صنعت زنبور داری و تولید عسل است. برگ های درخت پالونیا خوراکی برای دام هاست.

چنانچه طرح فوق اجرا شود برای ده ها هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود و کشاورزان و باغداران جنوب تهران از درآمد مولد و پایداری برخوردار خواهند شد.

امید است دولت محترم با عزم راسخ بصورت آزمایشی 200 تا هزار هکتار از اراضی تحت مالکیت دولت و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام و سایر اراضی ملی واقع در جنوب تهران در مسیر گذر کانال های آب پساب های فاضلاب را به کشت درخت پالونیا اختصاص دهد و با ابزار های مختلف تشویقی مالکین زمین و باغ ها را به سمت کشت درخت پالونیا هدایت نماید و همزمان نسبت به کشت کاهو و سبزیجات و درختان مثمر و برنج و گندم و محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب به شدت سختگیری بعمل آورد.

در ماه هایی که بارندگی وجود دارد نیاز کمتری به آبیاری درختان می باشد. با اجرای طرح فوق بسیاری از چاه های عمیق کشاورزی جنوب تهران قابل مدیریت خواهند شد و بصورت علمی و متناسب با منابع آبهای زیر زمینی اجازه بهره برداری به آن چاه ها داده خواهد شد.

منبع اینجا

اخبار مرتبط:

طرح پرورش پالونیا (پائولونیا) سریع الرشدترین درخت دنیا را اینجا ببینید



هر درخت پالونیا چقدر چوب می‌دهد را اینجا ببینید



فیلم و گزارشی از تجربه کاشت درخت پالونیا | آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟ را اینجا ببینید

 

 مزیت های اختصاص پساب فاضلاب تهران به کشت درخت پالونیا

 مزیت های اختصاص پساب فاضلاب تهران به کشت درخت پالونیا

 مزیت های اختصاص پساب فاضلاب تهران به کشت درخت پالونیا

 

تعداد بازدید: 341 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار