جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 22:25   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 101871صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل شنبه، 27 آبان 1402 - 08:15
گاز، عامل اصلی آلودگی هوای تهران است
گاز،  عامل اصلی آلودگی هوای تهران استگاز رسانی به تهران و حتی کل شهرها و روستاها از ابتدا اقدامی اشتباه بود و بدنه کارشناسی و مدیریتی دولتها عامل اصلی این اشتباه بوده اند. عوامل این اشتباه در دولتهای گذشته قطعا باید پاسخگوی تصمیمات خسارت بار خود باشند.
  

ترابر نیوز:

میزان مصرف گاز تهران در روزهای سرد سال به 120میلیون متر مکعب می رسد با مصرف 120میلیون متر مکعب گاز روزانه حدود 200هزار تن گازکربنیک در هوای تهران منتشر می شود. کل مصرف سوخت خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز تهران در زمستان حدود 25میلیون لیتر است که منجر به انتشار حدود 50هزار متر مکعب گازکربنیک می شود هر چند خودروهای جدید انتشار گازکربنیک کمتری دارند. لذا کاملا روشن است که گاز عامل اصلی آلایندگی شهر تهران است و تاثیر آن حدود 4 برابر کل خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز است.

گاز رسانی به تهران و حتی کل شهرها و روستاها از ابتدا اقدامی اشتباه بود و بدنه کارشناسی و مدیریتی دولتها عامل اصلی این اشتباه بوده اند. عوامل این اشتباه در دولتهای گذشته قطعا باید پاسخگوی تصمیمات خسارت بار خود باشند.

هیچ کشوری در کره زمین به شهرها و روستاها گاز رسانی ننموده است. در کل جهان تنها چند کشور به شهرها گاز رسانی نموده اند. در روسیه و مسکو از طریق سیستم گرمایش متمرکز آب گرم به خانه ها منتقل می شود چند کشور دیگر نیز سیستم متمرکز گرمایشی وجود دارد. سالها پیش در آمریکا برنامه گاز رسانی شروع شد اما پس از مدت کوتاهی متوجه اشتباه مهلک خود شدند و پروژه متوقف شد اکنون حدود 25درصد گرمایش خانه ها در آمریکا از طریق گاز تامین می شود. در کانادا و ترکیه و سه کشور دیگر حدود 20 درصد گاز سانی انجام شده در همه نقاط جهان بجز ایران انرژی گرمایشی و سرمایشی از طریق برق تامین می شود.

در صورت کنار گذاشتن گاز و جایگزینی برق، نیروگاه های موجود قادر به تامین کل نیاز کشور هستند. نیروگاه های کشور ظرفیت تولید 80هزار مگاوات برق را دارند. مصرف صنایع حدود 30هزار مگاوات است چنانچه در ماه های سرد سال گاز و گازوئیل مورد نیاز نیروگاه ها تامین شود قادرند کل نیاز کشور  را تامین نمایند.

پیشنهاد می شود اقدامات زیر مورد پیگیری جدی قرار گیرند:

1- مردم از طرق مختلف تشویق به جایگزینی لوازم گرمایشی برقی بجای بخاری های گازی شوند.

2- در نیمه جنوبی کشور استانهای خوزستان-  فارس- هرمزگان- کرمان-سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تخفیف های مناسبی در قیمت برق داده شود و بهر طریق ممکن مصرف گاز در این استانها که زمستان های سردی ندارند کاهش یابد. و برای مصارف بیش از حد تعیین شده گاز تعرفه قیمت سنگین اعمال گردد. قیمت برق کاهش و قیمت گاز افزایش یابد. این اقدام به نفع مردم آن مناطق است چرا که با مصرف گاز کمتر از آلودگی ها و انواع بیماری های ناشی از مصرف گاز نجات خواهند یافت مرگ های خاموش ناشی از خفگی گاز کمتر خواهد شد.

3- بهر طریق ممکن گاز و گازوئیل و مازوت نیروگاه ها تامین و نیروگاه ها با حداکثر ظرفیت ممکن تولید نمایند.  در ماه های سرد سال راندمان نیروگاه ها حداقل 15درصد بالاتر از ماه های گرم است و خاموش کردن یا کاهش تولید برخی نیروگاه ها در زمستان اشتباه فاحش است و از دست دادن فرصتهاست.

4- مردم تهران و همه شهرهای بزرگ تشویق به کاهش مصرف گاز و جایگزینی هیترهای برقی بجای بخاری شوند و مصرف گاز تهران و سایر شهر های بزرگ به نصف کاهش یابد. در تمامی شهرهای کوچک و روستاها مردم تشویق به استفاده از هیتر برقی کنار گذاشتن بخاری گازی شوند. با استفاده از هیتر برقی مردم می توانند خانه های خود را بگونه ای درز گیری و مدیریت نمایند که خروج گرما از داخل خانه به بیرون به حداقل ممکن برسد هیتر برقی کوچکترن آلودگی برای محیط خانه و شهر و روستا ایجاد نمی کند در حالی که با مصرف هر متر مکعب گاز ده متر مکعب هوای خانه از بین می رود و باید هوای تازه از بیرون جایگزین شود. بخاری های گازی قطعا منجر به کاهش اکسژن خانه و انواع بیماری های پیدا و پنهان ناشی از کمبود اکسیژن و آلودگی هوا برای زن و مردن کودک و نوزادان خواهد شد.

5- بجای موتورخانه در برج ها، مجتمع های اداری، تجاری و مسکونی و شهرک های صنعتی و مسکونی از VVHP یا CHP استفاده شود این دستگاه با مصرف250 تا 300متر مکعب گاز در ساعت قادر است هزار کیلووات ساعت برق تولید و آب گرم مورد نیاز 150 واحد مسکونی را تامین نماید. کازکربنیک ناشی از سوختن گاز در این دستگاه به محیط منتشر نمی شود که در محلی ذخیره می گردد. به علت اینکه برق تولیدی به مصرف کنندگان پیرامونی اختصاص می یابد هدر رفت برق نخواهد داشت استفاده از این سیستم مصرف انرژی را بیش از 50% کاهش می دهد. 

 

تعداد بازدید: 818 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار