جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 23:08   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 101471صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلیسه شنبه، 2 آبان 1402 - 07:05
معطلی 12میلیارد دلار برای یک میلیارد دلارکم عقلی نیست؟
معطلی 12میلیارد دلار برای یک میلیارد دلارکم عقلی نیست؟حجم سرمایه گذاری در زیرساخت های متروی تهران تا کنون حدود 12 میلیارد دلار بوده است اما بهره وری مترو کمتر از 20 درصد است که دلیل اصلی آن نیز کمبود واگن است. کدام عقل و خرد حاضر است حتی یک روز حتی یک ساعت در تامین واگن های مورد نیاز مترو تاخیر ایجاد کند
  

ترابر نیوز:

حجم سرمایه گذاری در زیرساخت های متروی تهران تا کنون حدود 12 میلیارد دلار بوده است اما بهره وری مترو کمتر از 20 درصد است که دلیل اصلی آن نیز کمبود واگن است. چنانچه واگن های مورد نیاز مترو تامین شود بهره وری مترو می تواند به حد ایدئال نزدیک شود. بدون تامین واگن های مورد نیاز نمی توان سرفاصله حرکت قطارهای مترو را به 2 تا 2.5 دقیقه کاهش داد. چنانچه سرفاصله قطارها به 2.5 دقیقه برسد مشتریان مترو چندین برابر می شوند چرا که واگن ها خلوت تر می شود و مردم اطمینان می یابند در مترو بدون معطلی سوار قطار می شوند و بدون معطلی در ایستگاه های مد نظر سوار قطارهای خط دوم یا سوم می شوند و در زمان مناسب به مقصد می رسند. متروی تهران در صورت تامین بیش از 2000واگن مورد نیاز قادر است روزانه تا 8 میلیون مسافر را جابجا نماید. شهرداری تهران حتی اگر لازم باشد باید ساختمان شهرداری را بفروشد و پول آنرا صرف خرید واگن مترو نماید. دولت می بایست بهر طریق ممکن در تامین منابع مورد نیاز جهت خرید و اجاره واگن از خارج و داخل(بطور همزمان) اقدام نماید. واگن سازهای ایرانی توان تولید تا500 واگن مترو در سال را دارند اما به دلیل عدم سفارش در شرایط نامناسبی بسر می برند!

کدام عقل و خرد حاضر است حتی یک روز حتی یک ساعت در تامین واگن های مورد نیاز مترو تاخیر ایجاد کند چرا که:

1- حدود 12 میلیارد دلار در زیرساخت های مترو سرمایه گذاری شده آیا کم خرد ترین ذهن اقتصادی به خود اجازه می دهد ده یا 12 میلیارد دلار معطل حدود یک تا 1.5 میلیارد دلار هزینه تامین واگن های مترو شود؟

2- روزانه بیش از دو میلیون دلار بنزین در ترافیک های تهران هدر می رود در حالی که در صورت تامین واگن های مورد نیاز مترو شر منحوس ترافیک از سر مردم شریف تهران کوتاه می شود و ضمن اینکه مردم نفس راحتی می کشند حداقل روزانه یک میلیون دلار و سالانه 365میلیون دلار در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد.

3- تنها در صورتی امکان اصلاح قیمت بنزین وجود دارد که حمل و نقل عمومی گسترش یابد و بدون رفع معضل تامین واگن ها این هدف در تهران و شهرهای بزرگ محقق نمی گردد.

4- با تامین واگن های مورد نیاز مترو روزانه حدود 8 میلیون سفر با مترو انجام می شود و درآمد قابل توجهی برای مترو خواهد داشت هر چند با اصلاح قیمت بنزین کرایه مترو نیز اصلاح خواهد شد و از مبلغ بسیار نازل کنونی به مبلغ منطقی تری خواهد رسید البته این برنامه زمانی قابل تحقق است که مردم از عملکرد مترو  رضایت داشته باشند و حتی با افزایش نسبی کرایه باز هم مترو مطلوب ترین گزینه باشد.

5- با تامین واگن های مورد نیاز و کاهش ترافیک بیماری های سخت و لاعلاج ناشی از آلودگی هوای تهران کمتر خواهند شد.

6- با تامین دو هزار واگن مورد نیاز تهران برای حدودهشت تا ده هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

 

تعداد بازدید: 894 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار