شنبه، 15 اردیبهشت 1403 - 00:06   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 101290صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییچهارشنبه، 5 مهر 1402 - 07:56
ایرانرود در خدمت محیط زیست، هوای پاک تر،ایران زیباتر
ایرانرود در خدمت محیط زیست، هوای پاک تر،ایران زیباترانواع درخت های مثمر و غیر مثمر متناسب با شرایط آب در مسیر کاشته و باغ های بزرگ و سرسبزی در مسیر ایجاد خواهد شد. این کانال منجر به افزایش رطوبت هوا و افزایش بارندگی و پاک تر شدن هوا خواهد گردید.
  

ترابر نیوز:

کانال ایرانرود از محلی بین تنگه هرمز تا جاسک یا چابهار شروع و پس از طی مسافت حدود 1400 کیلومتر وارد دریای خزر می شود. آبی که وارد کانال می شود تا حدودی شوری زدایی شده و قابل استفاده برای برخی مصارف صنعتی و شیلات و کشت و ... می باشد. عرض کانال بین 100 تا 200 متر خواهد بود. قبل از اجرای طرح کل زمین های مسیر با حریم حداقل 1000 متر آزاد سازی و در اختیار دولت قرار می گیرند(هر چند بخش عمده زمین های مسیر منابع ملی و در اختیار دولت می باشند) با اجرای این طرح مسیر کانال رونق بسیار خواهد گرفت برخی شهرها و مراکز مهم تفریحی و اقتصادی اطراف کانال شکل می گیرند و انواع درخت های مثمر و غیر مثمر متناسب با شرایط آب در مسیر کاشته و باغ های بزرگ و سرسبزی در مسیر ایجاد خواهد شد. این کانال منجر به افزایش رطوبت هوا و افزایش بارندگی و پاک تر شدن هوا خواهد گردید.

کانال ایران رود از این جهت بر کانال دوم خزر به دریای سیاه ارجح است که در مسیر آن مناطق کویری قرار دارند اما در مسیر خزر به دریای سیاه دشت های حاصلخیری قرار دارد که تملک و آزاد سازی آنها بسیار سخت و پر هزینه است. همچنین  حدود 850 کیلومتر از مسیر 1200کیلومتری ایرانرود هموار است و با هزینه نسبتا کم می توان کانال کشتیرانی ایرانرود از جازموریان تا جنوب شهر سمنان را احداث نمود. کل مسیر ناهمواری که نیاز به ایجاد حوضچه های سطح افزار دارد  حدود 350کیلومتر می باشد، حدود 130km از سی کیلومتری دهانه خلیج فارس تا ورودی جازموریان و 220 کیلومتر از جنوب سمنان تا دریای خزر، ما بقی مسیر با هزینه نه چندان زیاد می توان کانال را احداث و آب بصورت ثقلی حدود 850 کیلومتر را روی پای خود طی می کند.

اتصال دریای عمان به دریای خزر مشکل بین المللی کاهش آب ورودی به دریای خزر را برای همیشه حل و منجر به اتصال کشورهای منطقه به خلیج فارس می شود و از این محل درآمد قابل توجهی برای نسل های آینده ایجاد خواهد نمود

با احداث این کانال روسیه تشویق به احداث کانال دوم خزر به سیاه می شود زیرا جذابیت احداث کانال خزر به سیاه چندین برابر خواهد شد و مسیر کشتیرانی دریای سیاه خزر دریای عمان به شاهراه بین المللی حمل و نقل تبدیل خواهد گردید. 

در شکل زیر سه صحرای بزرگ که توسط کوه ها محصور شده اند نشان داده می شود کویر لوت، کویر مرکزی و جازموریان که این سه صحرا از طریق کانال ایران رود بصورت سقلی قابل اتصال هستند. فاصله ابتدا و انتهای این سه منطقه حدود 1100 کیلومتر است و کشتی ها به آسانی در این مسیر تردد خواهند نمود.یعنی پس از انتقال آب به جازموریان آب با هزینه نسبتا مناسب در کانال کشتیرانی ایرانرود تا مسافت حدود 1100 کیلومتر جریان خواهد داشت.

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

برای انتقال آب از دریای عمان به جازموریان یک راهکار این است که با کانال تا جایی که اقتصادی است آب تا نزدیک ارتفاعات منتقل شود سپس آب با پمپ های بسیار قوی به چند مخزن بزرگ حدود یک میلیون متر مکعبی پمپ شود آب در زمان هایی که قیمت برق ارزان است پمپ شود و در زمان پیک مصرف برق که قیمت برق بالاست آب از طریق طوله ها به سمت توربین های مولد برق هدایت شود و در مسیر چند نیروگاه متناسب با ارتفاعات احداث شود به این ترتیب هزینه پمپ آب به ارتفاع تامین خواهد شد.البته بیشترین اختلاف ارتفاع بعد از ارتفاعات شمال شهر سمنان تا دریای خزر می باشد و نیروگاه های آبی در آن ناحیه نصب خواهند گردید.   قبل از اینکه آب دریای عمان به سمت جازموریان پمپ شود تا حدی شیرین سازی انجام خواهد شدو میزان نمک آن در حد مد نظر کنترل می گردد. شیرین سازی نیز با انرژی گرمایی مازاد نیروگاه هایی که در منطقه وجود دارند انجام خواهد گردید.

در گزارشی که اینجا می توانید مشاهده نمائید پیشنهاد شده که جازموریان و دو کویر پر از آب شوند این پیشنهاد از ابعاد مختلف قابلیت اجرایی مورد بحثی دارد

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

 روش اجرا همانند روش مرسوم در روسیه و چند کشور دیگر است که کشتی ها وارد حوضچه های مد  نظر می شوند و با انتقال آب از مخازن سطح بالاتر به این حوضچه ها کشتی ها به سرعت بالا می آیند تا در مسیر قابل تردد قرار گیرند در ناحیه ورود آب دریای عمان تا جازموریان احتمالا دو تا سه بار افزایش سطح آب انجام می شود سپس در انتهای مسیر که محل اتصال به دریای خزر می باشد احتمالا نیاز به پنج مرحله افزایش و کاهش سطح آب می باشد. این  سرمایه گذاری ملی و بین نسلی است که تا ده ها و یا صدها سال قابل استفاده خواهد بود.

این پروژه حدودا مشابه کانال اوم اورآسیا است که طرح اولیه و برآورد سرمایه گذاری آن اعلام شده این کانال ازشمال غربی دریای خزر به دریای سیاه متصل می شود و موازی کانال ولگا دن خواهد بود طول آن حدود 850 کیلومتر است. و برآورد سرمایه گذاری آن شش میلیارد دلار اعلام شده.

کشتیرانی در کانال سوئز - عکس ویسگون

یک راهکار این است که آب دریا که تا حدودی شیرین سازی شده را از طریق کانال ایرانرود تا ارتفاع 550 متر افزایش سطح داد و وارد صحرای جازموریان نمود و با انتقال سه میلیاردمتر مکعب آب، جازموریان را به یک دریاچه قابل کشتیرانی تبدیل نمود(در فصل بارندگی نیز میزان زیادی سیلاب وارد جاموریان می شود و حجم آب ممکن است به شش میلیارد متر مکعب نیز برسد)سپس آب از جازموریان باید از طریق کانال افزایش سطح بگیرد تا حدود 800 متری برسدسپس با ادامه کانال ایرانرود آب را تا نزدیک سمنان که ارتفاع آن نیز از سطح دریا حدود 820 متر است منتقل نمود بعد نیز با روشی که شرح داده شد با افزایش سطح در چند مرحله و سپس کاهش سطح کشتی ها را از این کانال به سمت دریای خزر هدایت نمود. قطعا در طول مسیر نیاز به خاکبرداری و خاکریزی و همواره کردن مسیر کانال وجود دارد کانال باید از مسیر با حدود ارتفاع 800 متر از سطح دریا عبور کند تا با سهولت بیشتری آب تا ارتفاعات البرز در شمال سمنان برسد،  عمده هزینه مربوط به انتقال آب تا جازموریان و انتقال آب از شمال سمنان به دریای خزر می باشد. در این فیلم اینجا روش افزایش و کاهش سطح کانال ایرانرود نمایش داده می شود.

پر آب کردن جازموریان روی زندگی مردم استان های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان تاثیرات مثبت زیادی به دنبال دارد.

یک کشتی مسافربری با گردشگران در کانال کشتیرانی ولگادون به نام لنین ولگوگراد  روسیه قفل شده است عکس ممتاز 0

به دلیل اینکه مسیر دریای عمال تا دریایی خزر کویر و نسبتا هموار است و هزینه چندانی بابت خرید زمین در مسیر کانال وجود ندارد لذا از این جهت سرمایه گذاری آن کمتر است اما به دلیل اختلاف ارتفاع از دریای عمان تا جازموریان و حدود صد کیلیومتر در شمال  این بخش هزینه قابل توجهی به خود اختصاص می دهد. در مجموع برآورد هزینه اجرای این پروژه احتمالا بین 6 تا 8 میلیارد دلار باشد.

نسخه قابل چاپ

یک راه دیگری نیز قابل بررسی است و آن اینکه از بندر امیرآباد تونلی به طول 150 کیلومتر زیر کوه ها حفر و ریل گذاری شود تا قطارهای پر سرعت بار کشتی های دریای خزر  را به سرعت به کشتی های ایرانرود منتقل نمایند.  از جازموریان تا حدود 40 کیلومتر بسمت دریا زیر سازی لازم انجام و کانال ایران رود تا آنجا ادامه یابد بعد بار کشتی های ایرانرود با شبه آسانسورهایی که با کاهش سطح آب بر اثر وزن کانتینرها و سایر محموله ها،  بارها را پائین می برند  بارها به کشتی های بزرگی واقع در کانال خیلیج فارس جازموریان منتقل گردد. به این ترتیب دیگر نیاز به بالا و پائین بردن کشتی ها نیست و پروژه با هزینه بسیار کمتر قابل اجرا خواهد بود. مهمترین هزینه مربوط به تونل ریلی ساری به طول 100 کیلومتر است که در هر شرایطی این خط ریلی پر سرعت نیاز کشور و لازمه تحقق کریدور شمال جنوب است و باید احداث گردد.    

ضرورت های اجرای این طرح:

1- جلو گیری از بحران شدید آبی پیش رو در نوار شرقی کشور از جنوب زاهدان تا شمال مشهد و سمنان و یزد و کل شهر ها و روستاهای دو طرف کانال ایرانرود

2- جلو گیری از خشک شدن تالاب های مرکزی ایران و پیشگری از عواقب آن

3- بستر سازی جهت توسعه مناطق شرقی کشور

4- جلو گیری از کاهش مستمر آب دریای خزر و عواقب ناشی از آن و همچنین ایجاد توان امتیاز گیری از کشورهای حوزه دریای خزر به سبب تامین بخشی از آب ورودی به خزر

5- ایجاد اشتغال پایدار و امنیت بیشتر در مناطق شرقی کشور( این پروژه در حین اجرا و پس از اجرا برای صدها هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد نمود)

6- تاثیرات مثبت این کانال بر شرایط آب و هوای منطقه شرق کشور و  ایران

امتیازات این پروژه:

1- ایجاد خط کشترانی بین شمال جنوب و کسب درآمدهای ارزی حاصل از آن و همچنین امتیازهای بین المللی ناشی از آن

2- ایجاد بستر جهت سرمایه گذاری های گسترده داخلی و خارجی در فلات مرکزی ایران در حاشیه ایرانرود

3- ایجاد تحول در صنعت شیلات و کشتی سازی و ایجاد ده ها هزار شغل مستقیم در این حوزه

4- بستر سازی برای توسعه صنعتی و کشاورزی در حاشیه کانال

 

محل های تامین سرمایه مورد نیاز:

1- از محل تملک کامل زمین مسیر کانال و  پیش فروش زمین های مسیر کانال جهت انواع سرمایه گذاری ها

2- از محل درآمدهای حاصل از جابجایی هر تن بار در مسیر این کانال

3- از محل مالیات مشاغل گسترده ای که در طول کانال شکل خواهد گرفت.

4- از محل مجوز بهره برداری از آب کانال برای مصارف مد نظر دولت 

5- از محل ساخت هتل و مراکز تفریحی و ساختمان های مسکونی و تجاری در طول مسیر

6- از محل انواع مشاغل خدماتی از جمله تامین انواع احتیاجات کشتی ها و تعمیر کشتی ها و توسعه صنعت کشتی سازی در طول مسیر

5- سایر درآمدها

 

منبع: وبلاگ ندای هموطن

 

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

 

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

 

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

 

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

 

 

مزایا و روش اجرای کانال کشتیرانی ایرانرود و مسیر یابی آن روی نقشه

وقتی انسان طبیعت را زیباتر می کند +عکس

تعداد بازدید: 980 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار