پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
شنبه، 15 اردیبهشت 1403 - 02:34   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 100269صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل چهارشنبه، 21 تیر 1402 - 07:57
راهکاری اساسی برای مدیریت بحران آب تهران
راهکاری اساسی برای مدیریت بحران آب تهرانپیشنهاد می شود حداقل 200 میلیون متر مکعب در سال آب دریای خزر بدون شیرین سازی به نقطه ای در جنوب تهران منتقل شود. نیروگاه سیکل ترکیبی به همراه آبشیرین کن در آن نقطه احداث و آب شیرین برای مردم تهران و آب نمک باقی مانده به دریاچه نمک منتقل گردد. راندمان نیروگاه های سیکل ترکیبی به همراه آبشیرین کن بیش از 70درصد می باشد.
  

ترابر نیوز:

منابع آب شرب تهران عمدتا از طریق سدهای پنجگانه امیرکبیر، لتیان،  لار، طالقان و ماملو تامین می شود.
با افزایش خشکسالی، تهران با بحران بزرگی مواجه خواهد شد که کنترل آن بسیار سخت و پیچیده و پر هزینه خواهد بود.
احتمالا تهران طی 5 سال آتی با بحران های بزرگ جهت تامین آب شرب مواجه خواهد بود و چنانچه از هم اکنون اقدام نشود در زمان ورود به بحران مجالی برای کنترل وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد می شود حداقل 200 میلیون متر مکعب در سال آب دریای خزر بدون شیرین سازی به نقطه ای در جنوب تهران منتقل شود. نیروگاه سیکل ترکیبی به همراه آبشیرین کن در آن نقطه احداث و آب شیرین برای مردم تهران و آب نمک باقی مانده به دریاچه نمک منتقل گردد. این آب برای سیستم خنک کاری نیروگاه به استفاده از چند مبدل حرارتی بزرگ نیز کاربرد دارد یعنی از این آب چند استفاده مهم می شود  که عبارتند از: خنک سازی آب در گردش نیروگاه، تولید برق با راندمان حدود 60 درصد، تولید بین 100 تا 150 میلیون متر مکعب آب شیرین مورد نیاز مردم تهران و شهرهای اطراف، جلوگیری از خشک شدن دریاچه نمک بین قم و تهران و ایجاد مشکل ریزگردها و پراکنده شدن نمک در زمین های منطقه توسط تند بادها

راندمان نیروگاه های سیکل ترکیبی به همراه آبشیرین کن بیش از 70درصد می باشد. به این ترتیب ضمن تضمین تامین آب مورد نیاز مردم تهران برای شرایط بحرانی از مشکلات ناشی از خشک شدن دریاچه نمک ما بین تهران قم جلوگیری خواهد شد. فاصله مستقیم دریای خزر تا حوزه آبریز تهران و البرز حدود 100 کیلومتر است.

راهکاری اساسی برای مدیریت بحران آب تهران
 
 آب دریای خزر معمولاً 11 تا 13 میلی گرم در لیتر یا 3/1 و یا 1/1 درصد نمک دارد. 11 میلی گرم برای آن بالای دریا است که رود ولگا می ریزد و آبش شیرین است. ولی قسمت ما می شود 13 میلی گرم در لیتر یا 3/1 درصد. در حالی که اقیانوس ها 5/3 درصد دارد.

خط ساحلی دریا حدود ۷ هزار کیلومتر، مساحت آن ۳۷۱ تا ۳۸۶ هزار کیلومترمربع (یک و نیم برابر خلیج فارس) و حجم آب آن نیز ۷۸۷۰۰ کیلومتر مکعب است.

این دریاچه با طول تقریبی ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض متوسط ۳۲۰ کیلومتر و مساحت ۴۳۸۰۰۰ کیلومتر مربع و حجم ۷۷۰۰۰۰ کیلومتر مکعب بزرگ‌ترین دریاچه آب نسبتاً شیرین جهان است. باریک‌ترین عرض آن ۲۲۰ کیلومتر بین شبه‌جزیره آب‌شوران و دماغه کواولی و عریض‌ترین بخش آن حدود ۵۴۵ کیلومتر در شمال آن قرار دارد، کم‌عمق‌ترین ناحیه این دریاچه ۲۵ متر در منطقه شمالی است و عمیق‌ترین مناطق در قسمت مرکزی و جنوبی واقع شده‌است که در بعضی از مناطق جنوبی ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ متر عمق دارد، سواحل این دریاچه جمعاً ۶۳۷۹ کیلومتر است که حدود ۹۲۲ کیلومتر آن در خاک ایران واقع شده‌است و وسعت حوضه آبگیر آن ۳۷۳۳۰۰۰ کیلومتر مربع است که ۲۵۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در خاک ایران قرار دارد. این دریاچه ۲۸ متر پائین‌تر از سطح اقیانوس‌ها است و بنابراین هیچ‌گونه خروجی از این دریاچه وجود ندارد.[۴۰]

۸۱٪ آب ورودی این دریا را رود بزرگ ولگا تأمین می‌کند. عمق آن از شمال به جنوب افزایش می‌یابد. میانگین ژرفای این دریاچه در ناحیه شمالی کم‌تر از ۱۰ متر، در بخش میانی بین ۱۸۰ تا ۷۸۸ متر و در بخش جنوبی که آب‌های کناره ایران را تشکیل می‌دهد

 

 

- اطلاعیه آب منطقه‌ای تهران درباره ذخیره آب تهران را اینجا مشاهده نمائید.

 

- «خزر» آب می رود/تبخیر سالانه ۳۸۰ میلیارد مترمکعب آب دریا را اینجا ببینید

 

- خبر مرتبط اینجا

وبلاگ ندای هموطن

تعداد بازدید: 1308 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار